Nieuwe Toyota RAV4 bij Korterink

19 februari 2019

De eerste Toyota RAV4 zag het levenslicht in 1994. Wat velen zich niet realiseren is dat de toenmalige RAV4 in feite de grondlegger was van de huidige generatie SUV’s. De nieuwe Toyota RAV4 is alweer de vijfde generatie van deze Japanse SUV en een waardige opvolger van de vorige generaties. De nieuwe RAV4 is niet alleen stijlvoller en sterker dan ooit maar is ook leverbaar met hybride technologie.

VIERWIEL- EN VOORWIELAANDRIJVING

Maar Toyota wil ook iets te bieden hebben voor gebruikers die genoeg hebben aan alleen voorwielaandrijving. Wie niet per se een 4×4 hoeft, kan daar een paar duizend euro mee besparen en kiezen voor de voorwielaangedreven. Het standaard verbruik van deze uitvoering is, dankzij de nieuw ontwikkelde intelligente combinatie van benzine en elektrische aandrijving, slechts 4,5 liter per 100 kilometer. Het koppel van de hybride aandrijving bedraagt 221 Newtonmeter, dat beschikbaar is tussen 3.600 en 5.200 toeren. In combinatie met de CVT-versnellingsbak maakte deze versie tijdens testritten een zeer goede indruk. Alleen onder zware belasting was het even zoeken naar het juiste motortoerental.

 

RUIMER EN DYNAMISCHER DOOR NIEUW PLATFORM

De comfortabele doch dynamische eigenschappen van de Toyota RAV4 Hybrid FWD zijn voornamelijk te danken aan het gloednieuwe  platform waar de midsize SUV op gebouwd is. Vergeleken met zijn voorganger is de vijfde generatie RAV4 breder, heeft een langere wielbasis en kortere overhangen voor meer binnenruimte. Ook is hij 57 procent torsiesteviger en heeft hij ondanks de 1,5 centimeter grotere bodemvrijheid een lager zwaartepunt wat uiteraard positieve gevolgen voor de wegligging heeft.  Qua ruimte maakt Toyota’s veelzijdige vrijheidsvoertuig indruk. Voorin is er veel ruimte, achterin hebben zelfs grotere mensen voldoende been-, hoofd- en schouderruimte voor lange reizen. Dit alles zou theoretisch ten koste kunnen gaan van de bagageruimte, maar dat is niet het geval. Integendeel: de Toyota RAV4 blinkt uit met “best-in-class” waarden van 580 tot maximaal 1.690 liter bagageruimte. Deze is hiermee 79 liter groter dan die van zijn voorganger en 110 liter boven die van zijn voornaamste concurrent, de VW Tiguan. Daarnaast heeft de nieuwe RAV4 natuurlijk ook te maken met andere sterke troeven in dit segment zoals de Ford Kuga, Honda CR-V en Nissan Qashqai. De reden voor die extra ruimte is terug te vinden in de lengte. De 4,60 meter lange Toyota is iets langer dan zijn rivalen en is zelfs 14 centimeter langer dan de best verkopende auto in dit segment, de Tiguan. De RAV4 is weliswaar iets minder compact en wendbaar maar dus ook wat ruimer.

CONCURREREND

Bovendien is de prijs ook concurrerend. De prijzen starten bij € 34.995,-. De RAV4 is standaard buitengewoon goed uitgerust. Zelfs de basisuitvoering heeft af fabriek al LED-koplampen, lichtmetalen 17-inch wielen, automatische klimaatregeling en het “Toyota Safety Sense”-systeem. Dit omvat een intelligent, adaptief cruisecontrolesysteem dat de auto regelt van 0 km/u tot de topsnelheid. De verantwoordelijkheid blijft uiteraard volledig bij de RAV4-bestuurder, die in staat is om langere stop-and-go ritten op de snelweg uiterst comfortabel aan te kunnen.

SMART VIEW MIRROR

Nog een bijzonderheid die de nieuwe Toyota RAV4 te bieden heeft: “Smart View Mirror” is de naam van een elektrochromatische binnenspiegel die een panoramisch zicht op de omgeving achter het voertuig biedt. Voordeel ten opzichte van conventionele binnenspiegels: Grote inzittenden op de achterbank of een tot aan het dak volgeladen bagageruimte blokkeren niet langer het zicht naar achteren. Het systeem kan worden omgeschakeld van de monitorweergave naar klassieke spiegels – bijvoorbeeld wanneer zonlicht hindert met sterke reflecties op het scherm. Na een korte inwerkperiode is de slimme binnenspiegel zeer behulpzaam. De RAV4 is het eerste voertuig in het D-segment die deze functie op de Europese markt aanbiedt.

 

 Meer informatie