Supra & Supra; een historische ontmoeting

27 oktober 2020

Wie zuiver op de ‘cijfertjes’ afgaat, zal veel overeenkomsten vinden tussen de nieuwste editie van de Toyota Supra en het model dat ‘m voorging en tot 1996 leverbaar was in Nederland. Een dikke zescilinder motor met 3 liter inhoud, een topsnelheid van 250 km/u, een bijna gelijk vermogen van 340 respectievelijk 330 pk en een nagenoeg gelijk prijskaartje van ongeveer € 85.000,-. Toch zit er maar liefst 25 jaar leeftijdsverschil tussen deze raspaarden uit de Toyota-stal. Wat die kwarteeuw voor uitwerking heeft op de Japanse sportwagen, leest u hier!

No more boring cars
Een paar jaar geleden riep de topman van Toyota (Akio Toyoda) dat het merk nooit meer saaie auto’s (no more boring cars) ging produceren. En het moet worden gezegd, de nieuwste volumemodellen van Toyota zien er stuk voor stuk spraakmakend uit. Net als de nieuwste versie van de Supra. Toch was de president van het immer als degelijk en betrouwbaar bekend staande merk kennelijk de voorlaatste generatie van de Toyota Supra ‘even’ vergeten. Want deze ‘nineties’-topper kan je alles behalve saai noemen! Z’n typische ronde vormen, de spectaculaire achterspoiler, de fraaie achterlichtunits met venijnige ronde lampjes en de in dit geval knalrode kleur laten er geen misverstand over verstaan; met deze Supra valt niet te spotten! Dit model, dat in 1993 het levenslicht zag, was optisch nauw verwant aan de Celica die in de eerste helft van de jaren negentig ook werd gekenmerkt door hele ronde vormen. Mooi of niet mooi, karakteristiek is het anno vandaag zeker. De puntgave Supra uit 1994 waar wij mee op pad gaan, behoort tot de privécollectie van autobedrijf Korterink en is vandaag de dag een zeer zeldzame auto. Een unieke auto die destijds nieuw is geleverd door dit bedrijf. Zelfs de originele aankoopfactuur is nog aanwezig. Teruggekocht van de eerste eigenaar is deze handgeschakelde Supra altijd 100% origineel gebleven; er is niets aan verprutst en het hoeft geen betoog dat de auto er tiptop bij staat. Ook het interieur ziet er na al die jaren nog fantastisch uit.

With love from Germany and Japan
Komen we toch nog even terug op dat ‘boring’ want die kwalificatie gaat helaas wel op voor het interieur van deze 1994-Supra. Een sober bekledingsstofje, een (overigens mooi vormgegeven) dashboard dat bestaat uit heel eenvoudig ogend materiaal en schakelaars en knopjes die zo uit een Starlet uit die tijd stammen, maken de boel van binnen wel heel ‘basic’ en niet zo passend bij de destijds flinke nieuwprijs van € 85.000,-. Kapot zal het nooit gaan maar sprankelend zal het ook nooit worden…

Hoe anders is dat in de 2020-editie! In het knusse binnenste van de Supra GR heerst een sportieve, ingetogen en hoogwaardige sfeer. Dat is bereikt door het gebruik van nette materialen, een groot multimediascherm en fraaie bedieningselementen. De dikke en met mooi leer beklede sportstoelen gecombineerd met fraaie stiksels geven je precies de juiste beleving die ‘hoort’ bij zo’n exclusieve sportwagen. Ook de buitenzijde scoort punten. De ellenlange motorkap, de ‘gemene’ achterzijde en fraaie koplampunits vallen direct in het oog. Dikke 19 inch velgen en twee stortkokers als uitlaatpijp maken het plaatje compleet. En wat een bekijks trek je met deze tweezitter! Overigens moet je voor de ‘oude’ Supra ook niet te verlegen zijn aangelegd gezien de bewonderende blikken die je ten deel vallen als je langs komt rijden. Beide auto’s zijn bezienswaardigheden en zonder een glazen bol te hebben, verwacht ik ook wel dat het bezienswaardigheden blijven. Een Toyota Supra is immers geen volumemodel en zal dat, ook met het oog op de toekomst, nooit worden…

Geweldige rijbeleving
Een dergelijke sportwagen koop (en kocht) je natuurlijk voor het rijplezier dat deze biedt. Alleen of met z’n tweetjes genieten in een sportief ogende en perfect presterende sportwagen waarmee je geheel in stijl snel en veilig van A naar B kunt rijden. Daar zijn deze auto’s voor gemaakt! De nieuwste Supra is een heerlijke auto om mee onderweg te zijn. De auto past je als een maatpak en de motor reageert altijd gretig op de commando’s. Hoewel op papier de specificaties aardig overeen lijken de komen, is de oorsprong van beide machines totaal verschillend. 

Gazoo racing
De nieuwe Toyota Supra wordt namelijk in Oostenrijk gebouwd naast het zustermodel, de BMW Z4. Ook de aandrijflijn heeft een Duitse basis. Helemaal geen schande natuurlijk. Alleen al gezien de legendarische (BMW) sound die de krachtige zescilinder ten gehore brengt is dit een perfecte keuze voor de Supra. Overigens heeft Toyota de gehele auto ‘eigen’ gemaakt door een speciale behandeling bij Toyota GAZOO Racing. De type-aanduiding ‘GR’ verwijst daar dan ook naar. De naam GAZOO verwijst naar het woord 'garage': een besloten ruimte waarin mensen samenwerken om zelfs de kleinste details te perfectioneren. Met het doel om een steeds betere auto te maken en de klant steeds beter ten dienste te zijn. In dat opzicht staat de naam ook voor de bezieling bij Toyota GAZOO Racing. Hoe dan ook, de nieuwe Supra rijdt, stuurt en schakelt perfect en ligt ook in grenssituaties vertrouwenwekkend goed op de weg. Gecombineerd met de achttraps automaat is een ontstellend snelle respons op het gaspedaal ontwikkeld waardoor de auto er werkelijk altijd en overal als een haas vandoor gaat. Om de feestvreugde achter het stuur te verhogen, is de achterwielaandrijver uiteraard te verleiden tot een gecontroleerde drift. Met een diepe brul uit de uitlaatpijpen zo hard mogelijk een bocht uit accelereren, geeft je een geweldig gevoel. De Supra vindt het allemaal prima en weet zodoende een grote glimlach op je gezicht te toveren.

Toeren maken versus instant power
Ondertussen volgt de rode uit 1994 onverstoorbaar de capriolen van z’n broertje. Want ook de klassieker weet wat rijplezier is. Dat begint al met de prachtige sound die dit Japanse staaltje van destijds zeer moderne techniek voortbrengt. Je voelt en hoort de power die deze zuiver klinkende zescilinder produceert. Wie kent de film ‘the fast and the furious’ nog? Deze editie Supra had er een glansrol in. Later werden dit soort Supra’s tot in het extreme gepimpt en wist men tot wel 700 pk uit dit motorblok te halen. Dat is dit exemplaar gelukkig bespaard gebleven. En met 330 pk’s valt er meer dan genoeg te genieten. De prestaties doen nauwelijks onder voor de 2020-editie en dat mag je toch een groot compliment noemen. Heel makkelijk klimt de auto in de toeren en vanaf pakweg 3500 toeren begint de grote turbo een flinke partij mee te blazen. Dan ontvouwt het prestatiepotentieel van deze sportwagen zich ook daadwerkelijk. Je ziet het al aan het koppelverloop: de ‘oude’ moet 4800 toeren draaien om z’n maximale koppel van 441 Nm te genereren, de ‘nieuwe’ heeft z’n 500 Nm al bij 1.600 toeren beschikbaar! Dat is geen diskwalificatie van de bejaarde sportieveling. Integendeel, het is en blijft een feest om de Supra op toeren te laten komen. De heerlijk schakelende versnellingsbak schakelt licht en trefzeker (typisch Japans!) waardoor je de auto perfect onder controle hebt. Gecombineerd met het ongekend fraaie motorgeluid ervaar je puur en eerlijk rijplezier. De 2020-Supra realiseert hetzelfde maar dan wel op een totaal andere wijze. De vanzelfsprekende hoeveelheid power die altijd op afroep beschikbaar is, maakt het een auto waarmee je als vanzelf (te) hard gaat. Niet beter, niet slechter maar gewoon anders.

26 jaar evolutie
Een winnaar aanwijzen gaat simpelweg niet lukken. Beide auto’s hebben zo hun bekoorlijkheden en zijn alle twee typisch kinderen van hun tijd. Stuk voor stuk zijn het ‘van de grond af’ aan auto’s die zijn ontworpen als echte sportwagens. Compromisloos als het gaat om rijplezier, vergevingsgezind als het nodig is. Toyota illustreert met dit opvallende duo dat het perfecte sportwagens kan bouwen voor een selecte groep liefhebbers die de kwaliteiten van deze auto’s op waarde weten te schatten. Een ‘nieuwe uit de doos’ is wat dat betreft wel heel wat bereikbaarder dan een jaren negentig model. Niet alleen is het aanbod van die laatste extreem klein, de prijzen benaderen ook die van een nieuwe…rationeel is de nieuwe Supra GR dan ook de beste keuze. Maar wie eenmaal kennis heeft gemaakt met de goudeerlijke inborst van de klassieker, zou daar zo maar eens door kunnen worden ingepalmd… 

 

Technische gegevens

Toyota Supra 3.0i Turbo (1994)
Motor: 6 cilinders, 2.997 cc en turbo
Vermogen totaal: 243 kW, 330 pk
Koppel: 441 Nm bij 4.800 toeren
Prestaties: 0 – 100 km/u: 5,1 seconden, topsnelheid 250 km/u

Toyota Supra GR 3.0 Legend Premium (2020)

Motor: 6 cilinders, 2.998 cc en turbo
Vermogen totaal: 250 kW, 340 pk
Koppel: 500 Nm bij 1.600 toeren
Prestaties: 0 – 100 km/u: 4,3 seconden, topsnelheid 250 km/u