Al ruim 55 jaar Toyota historie

Henk Korterink startte in 1967 in een oude schuur in Rouveen met de verkoop van gebruikte auto’s. In 1970 verwierf hij het Toyota-dealerschap en tot op de dag van vandaag is Autobedrijf Korterink officieel Toyota-servicedealer. Het is dus geen wonder dat wij een warme band hebben met het merk Toyota.

  • Rijke historie met Toyota
  • Al sinds 1970
  • Unieke collectie

Uitgebreid artikel over ons Toyota museum in Autoweek Classics

Wij hebben in de afgelopen jaren een prachtige collectie opgebouwd van oude Toyota-modellen uit de jaren 70, 80 en 90 van de vorige eeuw. Een unieke verzameling die is samengebracht in onze showroom in Rouveen. Op deze pagina treft u een aantal beroemde Toyota-modellen aan uit onze privé-collectie. Geniet met ons mee en kom meer te weten over de rijke historie van Toyota!

Benieuwd naar het complete artikel in Autoweek Classics?

Lees dan het in maart 2025 verschenen artikel in Autoweek Classics. Over ruim 8 pagina’s ontdekt u de complete historie over onze band met Toyota.

Klik hier om het artikel te lezen!

 

Toyota 1000 (KP30)

Feitelijk is deze Toyota 1000 uit 1972 de 3e generatie van de Toyota Publica en werd in 1969 geïntroduceerd. Dit nieuwe model met watergekoelde 1000 cc 2K-lijnmotor werd ook wel KP30 genoemd. Nadat de Toyota Corolla was verschenen als ruimere gezinsauto, werd dit model aangeboden als instapmodel voor beginnende bestuurders. Feitelijk was het hiermee een verre voorloper van het eerste model Starlet dat in 1978 verscheen. In tegenstelling tot zijn voorgangers werd de KP30 ook in Nederland verkocht als Toyota 1000 (de naam was afgeleid van de cilinderinhoud) met vier zitplaatsen en de 993 cc benzinemotor met vier cilinders en tweetraps Aisan-carburateur, achterwielaandrijving en gekoppeld aan een vierversnellingsbak. Het gemiddelde verbruik was 1:14. Met een gewicht van 665 kg haalde de wagen maximaal 140 km/u. In 1972 bood de Nederlandse importeur de 1000 aan voor 6.749 gulden (€ 3.062,-). Dit exemplaar is een van de weinige ‘survivors’ aangezien het model in heel Europa inmiddels zeer zeldzaam is. Deze ‘1000’ verkeert gezien zijn leeftijd in perfecte staat en wij zijn er trots op dat deze fraaie Toyota 1000 vanaf nu onderdeel van onze collectie is!

Toyota Corolla (E20) 1971 – 1975

De Toyota Corolla kent meerdere generaties. Sinds 2019 zijn al 12 generaties te herkennen. De generatiebenaming is afgeleid van de modelcodes, er zijn echter meerdere manieren van benaming in omloop. De ene manier is E1 t/m E21, deze manier wordt voornamelijk in Nederland gebruikt. Een andere manier is E10 t/m E210, deze wordt vaak internationaal gebruikt. Ons exemplaar is van de tweede generatie Corolla en werd in 1971 geïntroduceerd. Hij was iets groter en de vormen waren wat ronder. Naast de al bestaande 1.2-motor werd deze Corolla ook leverbaar met een 1.6 liter-motor.

Toyota Celica (A20) 1970 – 1977

De eerste generatie Celica werd geïntroduceerd in 1970 tijdens de Tokyo Motor Show. De Celica was een tweedeurs sedan die de nadruk legde op stijl en rijplezier. Het model is gebaseerd op een sedanuitvoering van de Toyota Carina. De auto was gericht op de Noord-Amerikaanse markt, en was Toyota’s antwoord op de Ford Mustang uit 1964. De eerste generatie Celica kan worden opgedeeld in twee afzonderlijke modellen. Het eerste model was het origineel met schuin aflopende neus, alleen voor de coupé. Deze modellen werden geproduceerd van 1970 tot 1975. Het tweede model had een platte neus met een iets langere wielbasis. Dit model verscheen in Japan in 1974, en voor de export in 1976.

Toyota Celica (T230) 1999 – 2006

In juli 1999 begon Toyota met de productie van de zevende generatie Celica. Nieuw voor een voorwielaangedreven auto, met voorin geplaatste motor, van Toyota was de achterwielophanging met dubbele draagarmen. Elektrische raambediening en deurvergrendeling werden in het middenconsole geplaatst, zodat één set knoppen nodig was, en zonneschermen werden gemaakt van polymeerplastic in plaats van glas. Alleen de Europese Celica heeft een mistachterlicht op de achterbumper. Dit exemplaar is origineel Nederlands geleverd en is een van de eerste exemplaren uit deze serie.

Toyota Corolla (E90) 1988 – 1992

Nog echt in Japan gebouwd in de periode van eind 1987 tot 1992, was hij wereldwijd verkrijgbaar in verschillende modelvarianten. Redelijk simpele maar toch hoogwaardige (multikleppen) technieken zorgden ervoor dat ook deze generatie van de Corolla werd gekenmerkt door de betrouwbaarheid waar Toyota een naam in hoog te houden had. Voorzien van adequate motorisering, een handgeschakelde 5-of automatische 4-versnellingsbak en onafhankelijke McPhersons ophanging voor en achter maakten ook het weggedrag voor dagelijks gebruik prima in orde. Ons exemplaar betreft een redelijk exclusieve liftback versie. Gezien de forse meerprijs ten opzichte van de sedan en hatchback is dit model een stuk minder verkocht. Ons zilvergrijze exemplaar is origineel door ons geleverd en verkeert in topstaat!

De Toyota Supra (A80) 1993 – 1996

De vorige, nauwelijks opvallende Supra is in 1994, na twaalf jaar (een aantal jaren later dan gepland), vervangen door een spraakmakender model. Een auto die nauwelijks nog deed denken aan de vorige generatie. Toyota heeft de Supra niet alleen in een nieuw uiterlijk gegeven, maar ook een nieuwe motor. Verder is de auto op meerdere punten sterk verbeterd. Dit alles met de bedoeling om van deze GT een heuse sportwagen te maken die moest concurreren met sportwagens zoals de Nissan 300ZX, Mazda RX-7, Honda NSX en de Mitsubishi 3000GT. Deze nieuwe Supra is niet alleen sterker dan zijn voorganger, hij is ook lichter. De gewichtsbesparing is vooral verkregen door een groot aantal onderdelen anders te construeren en/of lichter uit te voeren. Zo is de motorkap van aluminium en de benzinetank van kunststof. Ons origineel Nederlands geleverde exemplaar stamt uit 1994 en is handgeschakeld. Een nieuw door ons geleverde auto bovendien, ronduit uniek!

Toyota Celica (T180) 1989 – 1993

De vijfde generatie werd in september 1989 geïntroduceerd voor het modeljaar 1990. De Celica kreeg nog meer rondere vormen, betere wielen en banden, een krachtige GT-Four motor met betere koeling, en voor de Japanse markt kwam een vierwielbesturing model. Uitvoeringen voor de Europese markt waren de 1.6 ST-i, 2.0 GT-i 16, en de GT-Four. De 2.0 GT-i 16 cabriolet was alleen beschikbaar in specifieke Europese landen. Dit origineel in Nederland geleverde exemplaar stamt uit 1993. Het betreft het instapmodel, 1.6 ST-i, in 100% originele staat. Zo kom je ze (helaas) bijna niet meer tegen…

Toyota MR 2 (SW20) 1989 – 1999

De MR2 werd in 1989 volledig opnieuw ontworpen, met de productie van de nieuwe Mark II-carrosserie. De nieuwe MR2, SW20 genoemd, was langer, breder en zwaarder dan zijn voorganger en had de minder scherpe, meer afgeronde lijnen die begin jaren negentig populair werden. Terwijl de AW11 een pure sportwagen was, gemaakt met de Lotus in het achterhoofd, kon de SW20, die een stuk groter was, eerder geklasseerd worden als GT-wagen. Doordat de gelijkenis tussen de Ferrari 348tb, de Ferrari F355 en de nieuwe MR2 zo treffend waren, werd de SW20 soms aangeduid als een “poor man’s Ferrari”

Toyota Starlet (T7) 1984 – 1989

De tweede generatie van de Starlet werd eind 1984 geïntroduceerd voor het modeljaar 1985. Deze Starlet was de eerste met voorwielaandrijving en vooruitstrevende 12-kleppen techniek. De Starlet werd een succes en werd leverbaar met 1.0 of 1.3-motor (55 of 75 pk). Dit origineel in 1987 in Nederland geleverde exemplaar is al sinds 2004 in ons bezit. Het betreft het topmodel voor Nederland, de 1.3 DX in 100% originele staat. Zo kom je ze (helaas) bijna niet meer tegen…

Ons bedrijf in de ‘seventies’

Na enkele jaren in een oude schuur te zijn gevestigd werd aan de Oude Rijksweg 482 een weiland gekocht en Henk Korterink besloot daar om zijn bedrijf te vestigen. Het aanbod van auto’s bleef groeien en toen in 1970 ook het dealerschap van Toyota een feit was, kwamen er naast het aanbod van gebruikte auto’s ook nieuwe auto’s bij. Van een echte showroom was destijds nauwelijks nog sprake; de nieuwe modellen stonden trots uitgestald voor de garage. Dit pand is in de zomer van 2024 afgebroken en wordt geschikt gemaakt voor woningbouw.

Sloop oude pand (zomer 2024)

Wel even een moment: de sloop van ons oude pand waar zo veel Korterink-geschiedenis is geschreven. Sinds 2017 stond het pand aan de Oude Rijksweg 482 al leeg. Alleen de collectie oldtimers stond hier nog opgesteld. De vrijgekomen ruimte wordt gereed gemaakt voor woningbouw. De collectie oude Toyota’s is verhuisd naar het nieuwe pand aan de Lichtmis.

Nieuw onderkomen voor oldtimers

Aan de Oude Rijksweg 512 hebben we direct naast de fotostudio een fraaie ruimte ingericht waar onze Toyota-oldtimers uitstekend tot hun recht komen. Nu kunt u ze inclusief uitgebreide beschrijving rustig komen bewonderen onder het genot van een lekker drankje. Geniet van de oude modellen en haal herinneringen op aan deze auto’s!

Doorgewinterde Toyota-liefhebbers!

Dat de Toyota-liefhebberij bij de familie Korterink in het bloed zit, is wel duidelijk! Maar ook verschillende medewerkers zijn gek op het merk. Zoals de inmiddels gepensioneerde Jan Kisteman. Tijdens speciale shows van het autobedrijf is hij nog altijd present met zijn unieke collectie Toyota-curiosa. Fantastisch om te zien hoe het ‘Toyota-virus’ iemand op een leuke manier weet te besmetten!

Een videotour van onze unieke Toyota oldtimers

Autobedrijf Korterink

Autobedrijf Korterink heeft een dankzij ruim 55 jaar Toyota-dealerschap een rijke collectie opgebouwd van historische Toyota-modellen. Op deze pagina laten wij u graag meegenieten van deze prachtige collectie. In onze showroom aan de Lichtmis kunt u in een speciale ruimte kennismaken met onze Toyota oldtimers. Een bezoekje meer dan waard!

 

Gebr. Korterink bij de Toyota Korterink oldtimer collectie Rouveen

Lokale betrokkenheid

Sinds de oprichting heeft autobedrijf Korterink maar één doel: u tevreden de zaak zien verlaten.

Eigen mensen

Bij autobedrijf Korterink zijn we trots op ons professionele team van medewerkers.

Één aanspreekpunt

Wij houden van korte communicatielijnen. Zo gaan we voor maximale klanttevredenheid!