Minder onderhoud, minder kosten

Elektrisch rijden is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Een elektrische auto (EV) heeft een elektromotor en een accu in plaats van een brandstofmotor. Hierdoor zijn er minder bewegende (en dus slijtbare) onderdelen. Dit scheelt aanzienlijk in onderhoud en kosten. De gespecialiseerde monteurs bij Autobedrijf Korterink weten als geen ander wat goed is voor je elektrische auto. Ze zijn uitgebreid getraind, zodat ze de veiligheid en betrouwbaarheid van je auto kunnen garanderen.

Hoeveel onderhoud heeft een elektrische auto nodig?

Een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig dan een brandstofauto. De aandrijving van een elektrische auto bestaat uit een elektromotor, een omvormer en een lader. Het traditionele onderhoud, waarbij bijvoorbeeld de motorolie vervangen wordt, is dus niet meer nodig. Het onderhoud van een elektrische auto bestaat alleen nog maar uit een inspectieservice, het vervangen van een interieurfilter en het vervangen van remvloeistof. Daarnaast moeten natuurlijk ook remmen, banden, ruitenwissers en lampen regelmatig gecontroleerd worden. De wettelijk verplichte APK is gelijk aan het schema van een brandstofauto.

Minder onderdelen betekent lagere onderhoudskosten

Door het verschil in aandrijving zijn veel onderdelen die je bij een verbrandingsmotor ziet, niet meer nodig bij een elektrische auto. Denk aan motoronderdelen als lucht-, brandstof- en oliefilters, een koelsysteem of bougies. Maar bijvoorbeeld ook slijtagedelen als een uitlaat of koppeling. Omdat elektrische auto’s gebruikmaken van motoren zonder slijtagegevoelige contactpunten, zijn ze praktisch onderhoudsvrij. Daarnaast hebben elektrische auto’s geen versnellingsbak. Kortom: minder onderdelen betekent ook lagere onderhoudskosten.

Praktische informatie

De meest gestelde vragen over dit onderwerp. Nog niet gevonden wat u zoekt?
Neem dan contact met ons op, wij beantwoorden uw vragen graag!

Een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig dan een brandstofauto. De aandrijving van een elektrische auto bestaat uit een elektromotor, een omvormer en een lader. Het traditionele onderhoud, waarbij bijvoorbeeld de motorolie vervangen wordt, is dus niet meer nodig. Het onderhoud van een elektrische auto bestaat alleen nog maar uit een inspectieservice, het vervangen van een interieurfilter en het vervangen van remvloeistof. Daarnaast moeten natuurlijk ook remmen, banden, ruitenwissers en lampen regelmatig gecontroleerd worden. De wettelijk verplichte APK is gelijk aan het schema van een brandstofauto.

De meeste elektrische auto’s zijn uitgerust met een Lithium-ion accu. Je doet er goed aan de accu voor minimaal 20 procent opgeladen te houden. Je kunt de levensduur van je accu beïnvloeden door je laadgedrag. Zo kun je beter opladen met wisselstroom, bijvoorbeeld uit het stopcontact bij je thuis, dan met gelijkstroom bij een snellaadstation. Zorg dus goed voor je accu, want dit is het duurste onderdeel van de auto. Er is nog een ander slijtgevoelig onderdeel dat je met een elektrische auto in de gaten moet houden: de banden. Elektrische auto’s genereren bij het optrekken aanzienlijk meer koppel dan de meeste auto’s. Als je daar regelmatig gebruik van maakt, gaat dat ten koste van je bandenprofiel. Rustig wegrijden loont dus. Bij de aanschaf en het onderhoud van banden moet je rekening houden met de speciale eisen die voor elektrische auto’s gelden.

De onderhouds- en reparatiekosten voor elektrische auto’s liggen volgens de IFA 35% lager dan bij vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor.

Elektrische Volkswagens maken gebruik van een regeneratief remsysteem. De auto remt dan af op de motor. De energie die vrijkomt tijdens het remmen wordt hierbij opgeslagen in de accu. Hierdoor maak je in de praktijk minder vaak gebruik van de remmen dan bij een brandstofmotor, wat zorgt voor minder slijtage.

Ja dat klopt. De aandrijving van onderdelen in de elektrische auto verschilt met de verbrandingsmotor. Er zijn minder slijtagedelen zoals een koppeling, versnellingsbak of uitlaat nodig. Hierdoor is de aandrijving praktisch onderhoudsvrij.

Ja! Een elektrische auto heeft minder vloeistoffen dan een brandstofauto. Bij een brandstofauto moeten de motorolie, het oliefilter en de bouchies vervangen worden. Bij een elektrische auto betreft dit vaak alleen de koelvloeistof, remvloeistof en ruitenwisservloeistof.

Ja! Bij alle in Nederland door Pon’s Automobielhandel geleverde ID. modellen zijn standaard service-inspecties opgenomen. In de inspectie-service wordt de auto gecontroleerd op 40 punten inclusief proefrit, de remvloeistof en de interieurfilter wordt vervangen. Daarnaast wordt er een APK uitgevoerd zodra dat noodzakelijk is. De slijtagedelen vallen niet onder de service-inspecties, zoals ruitenwissers, remschijven, banden en aircoservice. Je kunt terecht bij Autobedrijf Korterink als officieel Volkswagen Servicedealer voor de service-inspecties.